goldhamster

Direktlänk till inlägg 15 december 2013

Snabb hamster fakta:

Av Tindra Andersson - 15 december 2013 12:46

Här kommer snabb hamsterfakta:

Guldhamstern Lever mellen 2-3 år. Hamstern är ett solitärt djur, det betyder att den
lever ensam. Om man sätter ihop två hamstrar kan dem ge varan riktigt stora
sår eller slåss till döden. Regeln för guldhamstern är 1 bur 1 hamster. Hamtern är ett nattaktivt djur, och behöver sin sömn
på dagen. Hamstern har även ett par kindpåsar på kinden som de sparar mat i.
Honorna brunstar var 4:e dag och då är hon parningvillig. Guldhamster har doftkörtlar som är plaserade på höfterna. Dem ser ut som mörka fläckar, som dem märker sina revir med. Mer hanarna än honorna oftast.
En guldhamster ska ha en ganska stor bur och ett hjul som den kan springa i.
Hjulet ska minst vara 20 cm i diameter. Guldhamstern vill gärna ha en liten
sandlåda som den kan bada i eller gå på toa i. Kallas chinchillasand och går att köpa i närmast djuraffär. I buren ska man ha kutterspån
till dem korthåriga, man kan även ha det till dem långhåriga men det fasnar i fälsen
så det blir stora tovor som man är tvungen att klippa bort. Till långhåriga hamstrar kan man ta en tandborste och borsta den med. Så papperspellets
är nog bäst till dem långhåriga.


Hamstern ska ALLTID ha rent vatten i sin bur.
Byt vatten varje dag. Ge INTE din hamster citrusfrukter t.e.x mandarin, apelsin,
eller avokado eller starka kryddor eftersom det är giftigt för en liten hamster.
Sjukdommar: Wet tail är en sjuktdom där hamstern får en grön-grå aktig gegga/
smörja i anal gångarna. Geggan drar sig enda upp på ryggen. Smittas: Wet tail
smittas bara genom derekt kontakt/parning eller från sin mamma eller pappa dvs
om mamman eller pappan har det får troligen ungen det också. Hamstrarna dör
oftast inte av sjukdommen utan av vattenbrist. Om man agerar snabbt kan man
bota hamstern med antibiotika. Tumörer: En
hamster kan få tumörer lite var som helst. Tumören ser lite ut som en böld med var
och den växer snabbt. Förkylning: En hamster får inte stå i drag, då kan den bli förkyld.
Symtom: är nästan likadant som hos oss människor. Dem nyser, hostar och snorar.
Man kan ibland rädda hamstern med antibiotika. Men oftast leder det till
döden. Loppor/löss och kvalster: Om en hamster får loppor, löss och/eller kvalster
beror det på att den/dem har träffat ett annat djur som hade det  vid träffen.
Loppor, löss eller kvalster behandlas med Dermocan bad som man köper hos
en veterinär.

 

 
 
Ingen bild

Moa

15 december 2013 12:52

As bra fakta! TACKAR!

Tindra Andersson

15 december 2013 12:53

Va bra att du gilla den!

KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tindra Andersson - 18 december 2013 21:31

Förlåt för dårlig uppdatering! jag har bara haft så himla mycket att göra. Men nu springer i alla fall Charlie i sin springboll och har gjort det i 20 minuter. Zimba är i sin bur för han har redan varit ute sin runda. Jag skulle bara påminna alla här...

Av Tindra Andersson - 15 december 2013 16:34

Jag fick nyss en fråga om att jag skulle skriva alla mina favorit hamster namn. Så visst kan jag det! Jag har ju redan skrivet många men jag kan ta min alra bästa namn! Och jag kommer INTE ta med Charlie och Zimba för dem namnet vet alla att jag älsk...

Av Tindra Andersson - 15 december 2013 16:15

  Översta hanen:  Ken Ring   Understa hanen: Petter   Ensam bild på hanen: Kaney  ' Honan på högersida (både under och över); Titiyo Honan på vänstersida (både under & över); Beyonce        Bobo.aik99@gmail.com Maila henne här...

Av Tindra Andersson - 15 december 2013 12:31


Guldhamsterungar säljes: Mamman: Långhår, dominant spot ,rostfärgad. Pappa: Normalfärgad,Korthår Födda: 28/11 Leveransklara: 30/12 Pris: 150 kr Finns i Hallstavik (Uppsala,Norrtälje) perfekt nyårspresent! :)    (läs hur du ska kunna...

Av Tindra Andersson - 15 december 2013 10:50

AaronAbazzAbbaAbbeAbbieAbbisAbboAbbotAbbyAbdelaAbdolaAbdullA
bdullaAbeAbelAbelitoAbellaAbiatAbigailAbiraAbizAbra CadabraAbracadabraAbrahamAbsaAbsieAbsyAbusAbusaAcaciaAcacioA
callAcapulcoAccaAcceAccessAccraAceAchelaAchillesachleyAciraA
ckaAckeAckebyAckiA...

Om mig?..Hamstrarna!

Hejsan! Är en tjej på... Nej,Jag har 2 hamstrar som kallas Charlie och Zimba! Charlie är en LH offwhite.

Zimba är en svart Ds satin KH.

...

Jag vet inte vad detta betyder?

LÄS HÄR! Här får du läsa om B.l.a pyssel,färger,teckningar,hårlag, skötsel och mycket mer!   

Fråga Charlie..Zimba.. eller mig?

4 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2013
>>>

Hittar du inte det du söker?

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards